Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, kulturowego i społecznego. Wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność w zdobywaniu wiedzy.

Maria Montessori była włoską lekarką, prekursorką nowoczesnej pedagogiki „przenikniętej duchem miłości, humanitaryzmu i tolerancji”, której celem był swobodny i wszechstronny rozwój dzieci oparty o naturalne etapy rozwoju i zainteresowania.

Maria Montessori postrzegała ówczesną edukację jako tłumiącą aktywność uczniów, trzymającą ich w ciągłym bezruchu. Po latach skrytykowała tak pojmowaną szkołę, której symbolem była dla niej „szkolna ławka”.

Zrozumiała, że uczenie się nie polega na zapamiętywaniu, ale na odczuwaniu i doświadczaniu. Według niej szkoła powinna być „miejscem pomagającym dziecku stać się sobą samym”.

Za osiągnięcia pedagogiczne i humanistyczne przesłanie zawarte w ideach swojej metody wychowawczej, Maria Montessori została odznaczona najwyższymi wyróżnieniami przyznawanymi przez rządy i uniwersytety wielu krajów.

Dziś dr Montessori jest uznawana za pionierkę edukacyjną, humanistkę, feministkę a przede wszystkim za inspirującego człowieka!

Cele pedagogiki Montessori realizowane są poprzez pomoc dziecku w:

  • rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły
  • wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy
  • wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej
  • osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem
  • wypracowaniu postaw opartych na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie
  • formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji
  • szacunku dla pracy innych
  • rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy

Zadania pedagogiki Montessori:

Materiał Montessori

Metoda Montessori charakteryzuje się odpowiednio przygotowanym otoczeniem: estetycznym, prostym i realnym, gdzie każda jego część istnieje z określonych powodów, aby pomóc w rozwoju dziecka. Tak zaprojektowane otoczenie wspomaga w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka, respektuje kolejne fazy zainteresowań, związane z jego rozwojem. Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne – umieszczone w zasięgu ręki dziecka. Nauczyciel jest pośrednikiem pomiędzy otoczeniem i dzieckiem, pomaga mu samodzielnie odkrywać rzeczywistość.

Cechy pomocy dydaktycznych :

  • prostota, precyzja i estetyka wykonania
  • izolacja jednej trudności – przejrzysta budowa materiału, skrywająca jeden problem do rozwiązania
  • uwzględnienie zasady stopniowania trudności
  • dostosowanie do potrzeb rozwojowych dziecka
  • logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych
  • konstrukcja umożliwiająca samodzielną kontrolę błędów

Materiał Montessori można podzielić
na pięć kategorii:

Materiał z życia codziennego

to zestaw pomocy związany z samoobsługą, troską o środowisko, zwyczajami i normami społecznymi. Praktyczne życie w Pedagogice Montessori to czynności podejmowane codziennie przez Dzieci w Przedszkolu, odpowiadają ich naturalnej aktywności, a ich celem jest nauka konkretnej czynności potrzebnej w życiu codziennym. Częste powtarzanie tych ćwiczeń prowadzi do koordynacji i zharmonizowania ruchów dziecka. Dzieci zdobywają samodzielność w myśleniu i działaniu, wzmacniają także poczucie własnej wartości.

Materiał sensoryczny

zwany „zmaterializowaną abstrakcją”, zachwyca prostotą i pozwala dzieciom uporządkować wiedzę o otaczającym je świecie, uczy konkretnych pojęć. Wprowadza w świat wymiarów, powierzchni i brył. Dzieci uczą się rozpoznawać i selekcjonować wrażenia. Robią to przez dotyk, wzrok, powonienie, smak, słuch, badając własności fizyczne otoczenia. Materiał sensoryczny rozwija umiejętności poznawcze (myślenie, porównywanie, kojarzenie) i koncentrację uwagi.

Materiał językowy

wprowadza w sztukę pisania, czytania, rozwija mowę dziecka.

Materiał kulturowy

wychodzi naprzeciw naturalnemu zainteresowaniu dzieci otaczającym je światem. Jest to zestaw pomocy, dzięki którym dziecko poznaje świat przyrody i zasady w nim rządzące. Dzieci poznają zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie i życiu społecznym. Materiał jest tak przygotowany, aby dzieci mogły poznawać zarówno to, co jest im bliskie, jak i to, co odległe w czasie i przestrzeni. Jedną z ważniejszych właściwości tego materiału jest to, że wychodzi on „od ogółu do szczegółu”. Dziecko potrafi zrozumieć i poznać tajniki wszechświata, a posiadając ogląd całości, stopniowo przechodzi do informacji szczegółowych. Postrzeganie życia człowieka w ujęciu kompleksowym umożliwia łatwiejsze zrozumienie różnorodności życia na Ziemi.

Materiał matematyczny

pozwala na doświadczanie matematyki w sposób sensoryczny, pomaga zrozumieć porządek systemu dziesiętnego. Materiał do nauki matematyki jest konkretny i namacalny, użycie pierwszych pomocy wspiera rozwój myślenia operacyjnego. Materiał matematyczny pozwala również na przejście od konkretu do abstrakcji.

Praca z materiałem Montessori odbywa się podczas pracy własnej.

Praca własna to czas samodzielnego zdobywania wiedzy w odpowiednio przygotowanym otoczeniu. Spośród wielu materiałów dziecko wybiera te, które mu najbardziej odpowiadają oraz są bliskie jego zainteresowaniom. Podczas pracy własnej ważna jest zasada wolności i swobody działania. Tak rozumiana swoboda uczy dziecko decydowania, planowania pracy, odpowiedzialności za jej organizację, przebieg i wykonanie. „Kiedy mówimy o otoczeniu, mamy na myśli wszystko to, co dziecko może swobodnie w nim wybrać i używać w takim stopniu, w jakim tego pragnie” (Maria Montessori).

Zapraszamy do kontaktu, z przyjemnością odpowiemy na wszelkie Państwa pytania

    Oh Mio! Montessori
    +48 797 505 875
    witaj@ohmiomontessori.pl

    Godziny otwarcia: 7.00-17.00
    NIP: 7771000390
    REGON: 630556971
    województwo wielkopolskie
    ul. Gromadzka 23
    61-655 Poznań

    Przedszkole wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod nr 19/2022

    Instagram Facebook

    ©2025 Oh Mio! Montessori
    Designed by Betterandmore