Maria Montessori była włoską lekarką, prekursorką nowoczesnej pedagogiki „przenikniętej duchem miłości, humanitaryzmu i tolerancji”, której celem był swobodny i wszechstronny rozwój dzieci oparty o naturalne etapy rozwoju i zainteresowania.
Maria Montessori postrzegała ówczesną edukację jako tłumiącą aktywność uczniów, trzymającą ich w ciągłym bezruchu. Po latach skrytykowała tak pojmowaną szkołę, której symbolem była dla niej „szkolna ławka”.
Zrozumiała, że uczenie się nie polega na zapamiętywaniu, ale na odczuwaniu i doświadczaniu. Według niej szkoła powinna być „miejscem pomagającym dziecku stać się sobą samym”.
Za osiągnięcia pedagogiczne i humanistyczne przesłanie zawarte w ideach swojej metody wychowawczej, Maria Montessori została odznaczona najwyższymi wyróżnieniami przyznawanymi przez rządy i uniwersytety wielu krajów.
Dziś dr Montessori jest uznawana za pionierkę edukacyjną, humanistkę, feministkę a przede wszystkim za inspirującego człowieka!
Metoda Montessori charakteryzuje się odpowiednio przygotowanym otoczeniem: estetycznym, prostym i realnym, gdzie każda jego część istnieje z określonych powodów, aby pomóc w rozwoju dziecka. Tak zaprojektowane otoczenie wspomaga w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka, respektuje kolejne fazy zainteresowań, związane z jego rozwojem. Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne – umieszczone w zasięgu ręki dziecka. Nauczyciel jest pośrednikiem pomiędzy otoczeniem i dzieckiem, pomaga mu samodzielnie odkrywać rzeczywistość.
to zestaw pomocy związany z samoobsługą, troską o środowisko, zwyczajami i normami społecznymi. Praktyczne życie w Pedagogice Montessori to czynności podejmowane codziennie przez Dzieci w Przedszkolu, odpowiadają ich naturalnej aktywności, a ich celem jest nauka konkretnej czynności potrzebnej w życiu codziennym. Częste powtarzanie tych ćwiczeń prowadzi do koordynacji i zharmonizowania ruchów dziecka. Dzieci zdobywają samodzielność w myśleniu i działaniu, wzmacniają także poczucie własnej wartości.
zwany „zmaterializowaną abstrakcją”, zachwyca prostotą i pozwala dzieciom uporządkować wiedzę o otaczającym je świecie, uczy konkretnych pojęć. Wprowadza w świat wymiarów, powierzchni i brył. Dzieci uczą się rozpoznawać i selekcjonować wrażenia. Robią to przez dotyk, wzrok, powonienie, smak, słuch, badając własności fizyczne otoczenia. Materiał sensoryczny rozwija umiejętności poznawcze (myślenie, porównywanie, kojarzenie) i koncentrację uwagi.
wprowadza w sztukę pisania, czytania, rozwija mowę dziecka.
wychodzi naprzeciw naturalnemu zainteresowaniu dzieci otaczającym je światem. Jest to zestaw pomocy, dzięki którym dziecko poznaje świat przyrody i zasady w nim rządzące. Dzieci poznają zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie i życiu społecznym. Materiał jest tak przygotowany, aby dzieci mogły poznawać zarówno to, co jest im bliskie, jak i to, co odległe w czasie i przestrzeni. Jedną z ważniejszych właściwości tego materiału jest to, że wychodzi on „od ogółu do szczegółu”. Dziecko potrafi zrozumieć i poznać tajniki wszechświata, a posiadając ogląd całości, stopniowo przechodzi do informacji szczegółowych. Postrzeganie życia człowieka w ujęciu kompleksowym umożliwia łatwiejsze zrozumienie różnorodności życia na Ziemi.
pozwala na doświadczanie matematyki w sposób sensoryczny, pomaga zrozumieć porządek systemu dziesiętnego. Materiał do nauki matematyki jest konkretny i namacalny, użycie pierwszych pomocy wspiera rozwój myślenia operacyjnego. Materiał matematyczny pozwala również na przejście od konkretu do abstrakcji.
Praca własna to czas samodzielnego zdobywania wiedzy w odpowiednio przygotowanym otoczeniu. Spośród wielu materiałów dziecko wybiera te, które mu najbardziej odpowiadają oraz są bliskie jego zainteresowaniom. Podczas pracy własnej ważna jest zasada wolności i swobody działania. Tak rozumiana swoboda uczy dziecko decydowania, planowania pracy, odpowiedzialności za jej organizację, przebieg i wykonanie. „Kiedy mówimy o otoczeniu, mamy na myśli wszystko to, co dziecko może swobodnie w nim wybrać i używać w takim stopniu, w jakim tego pragnie” (Maria Montessori).
Zapraszamy do kontaktu, z przyjemnością odpowiemy na wszelkie Państwa pytania
Oh Mio! Montessori
+48 797 505 875
witaj@ohmiomontessori.pl
—
Godziny otwarcia: 7.00-17.00
NIP: 7771000390
REGON: 630556971
województwo wielkopolskie
ul. Gromadzka 23
61-655 Poznań
Przedszkole wpisane do ewidencji szkół i placówek niepublicznych pod nr 19/2022